Nawigacja
Strona główna
Aktualności
MDP
Archiwum aktualności
Statysyki
Galeria
Historia OSP
Komisja rewizyjna
Patron
Porady
Sprzęt
Statut OSP
Tablice zagrożeń
Jednoski OSP

Kontakt
Linki
Szukaj
Zarząd OSP
2016-2021
2011-2016
Organizacja Straży OSP
Dystynkcje OSP
Odznaczenia
Oznakowanie Samochodów
Sekcja
Ubiór
Organizacja Straży PSP
Dystynkcje PSP
Oznaczenia operacyjne samochodów PSP
Umundurowanie PSP
STRONA ARCHIWALNA
Szanowni Państwo, znajdują się Państwo na archiwalnej stronie naszej jednostki. Zapraszamy do odwiedzenia naszej nowej witryny pod adresem www.ospwolica.pl.
Oznakowanie Samochodów

 

OZNAKOWANIE SAMOCHODóW

wg. POLSKIEJ NORMY

Podział i charakterystyka samochodów pożarniczych

 

W Polsce stosuje się najczęściej oznaczenia zgodne z normą

PN-79/M-51300. Norma ta została zastąpiona przez PN-EN 1846-1 (Od chwili ratyfikacji Traktatu ateńskiego w 2004 r., na mocy którego Polska stała się członkiem Unii Europejskiej, Polskie Normy dostosowywane są do Europejskich Norm Zharmonizowanych i mają oznaczenie PN-EN).

Samochód pożarniczy: to samochód używany do zwalczania pożarów i/lub ratownictwa.

Samochód gaśniczy: to samochód przystosowany do przewożenia ludzi i środków technicznych przeznaczonych do prowadzenia samodzielnej akcji gaśniczej.

Samochód specjalny: to samochód przystosowany do przewozu ludzi oraz sprzętu potrzebnego do wykonywania zadań specjalny przy akcjach ratowniczych.

Samochód ratowniczo – gaśniczy: jest to połączenie samochodu gaśniczego ze samochodem specjalnym.

Kontener wymienny: to kontener specjalnego przeznaczenia, który może być nakładany na odpowiedni pojazd i zdejmowany z tego pojazdu.


Klasy pożarniczych samochodów ratowniczo – gaśniczych:

w zależności od rzeczywistej masy całkowitej pojazdu :

* klasa lekka (L): do 7,5 t * klasa średnia : od 7,5 do 14 t * klasa ciężka (C): powyżej 14 t

w zależności od zdolności do poruszania się na określonych nawierzchniach:

* kategoria 1 – miejskie to pojazdy samochodowe przeznaczone do poruszania się po drogach o twardej nawierzchni, * kategoria 2 – uterenowione to pojazdy samochodowe zdolne do poruszania się po wszystkich drogach o twardej nawierzchni i w ograniczonym zakresie poza tymi drogami, * kategoria 3 – terenowe to pojazdy samochodowe zdolne do poruszaniasię po wszystkich drogach i bezdrożach.

Oznakowanie samochodów pożarniczych:

C - 2 - 3 - 6000 - 8/4000 - 2

* C – klasa ciężka, * 2 – kategoria uterenowienia, * 3 – ilość osób w kabinie, * 6000 – pojemność zbiornika na wodę w [ l ], * 8/4000 – parametry pompy (wydajność 4000 [ l/min] przy ciśnieniu 8 [bar] ), * 2 – agregat prądotwórczy

Oznaczenia literowe samochodów pożarniczych:

G - gaśnicze:
M - motopompa [hl/min]
A - autopompa [hl/min]
B - zbiornik wody [m3]
Pr - proszkowy [kg]
Sn - śniegowy [kg CO2]
S - specjalne:
D - drabina [m]
H - podnośnik [m]
W - wężowy [m]
Z - cysterna [m3]
Dz - dĽwig [t]
On - oświetleniowy [kW]
Kn - kontenerowy
Kw - kwatermistrzowski
Op - operacyjny
Dł - dowodzenia i łączności
San - sanitarny
Wys - wysokościowy
Wt - z wyposażeniem warsztatowym
T - ze sprzętem do katastrof budowlanych i innych
P-gaz, P-dym - z urządzeniami przeciw gazowo – dymnymi
Rd, Rt, Rch, Rw - ratownictwo drogowe, techniczne, chemiczne, wodne
R - rozpoznania

np. GCBA – samochód gaśniczy ciężki ze zbiornikiem wody o pojemności 5 m3 autopompa o wydajności 24 hl/min, środek pianotwórczy 10 % pojemności zbiornika



wg. NORMY UNIJNEJ

System oznaczeń wg normy europejskiej określa norma PN-EN 1846-1:2000. Norma ta określa kryteria do charakteryzowania samochodów, ustalono klasy i kategorie w zależności od przeznaczenia i masy samochodu.

Klasa pojazdów (także pożarniczych) w zależności od masy:
* LEKKA oznaczenie (L). Do tej klasy należą samochody, których masa jest nie mniejsza niż 2 tony i nie większa/ równa 7,5 tony, * ŚREDNIA oznaczenie (M). Do tej klasy należą samochody pożarnicze, których masa jest nie mniejsza niż 7,5 tony i nie większa/równa 14 ton, * CIĘŻKA oznaczenie (S). Do tej klasy należą samochody, których masa jest większa niż 14 ton.

Kategoria pojazdów samochodowych w zależności od zdolności do poruszania się na określonych nawierzchniach: * Kategoria 1 - DROGOWE (miejska). Pojazdy samochodowe przeznaczone do poruszania się po drogach o twardej nawierzchni, * Kategoria 2 - UTERENOWIONE. Pojazdy samochodowe zdolne do poruszania się po wszystkich drogach o twardej nawierzchni i w ograniczonym zakresie poza tymi drogami, * Kategoria 3 - TERENOWE. Pojazdy samochodowe zdolne do poruszania się po wszystkich drogach i bezdrożach.

W zależności od zastosowania pojazdy samochodowe należy podzielić na następujące grupy:

Samochody ratowniczo-gaśnicze: + samochody ratowniczo - gaśnicze z pompą - samochody pożarnicze wyposażone w pompę i zazwyczaj w zbiornik na wodę, a także w inny sprzęt używany podczas akcji ratowniczo - gaśniczej, + samochody ratowniczo - gaśnicze specjalne - samochody pożarnicze ze specjalnym sprzętem, z dodatkowymi specjalnymi środkami gaśniczymi lub bez nich.

Samochody z drabiną mechaniczną i/lub podnośnikiem hydraulicznym: + drabina mechaniczna - wysuwana konstrukcja z przęsłami w kształcie drabiny, z koszem lub bez kosza ratowniczego, zamontowana obrotowo na podstawie, + podnośnik hydrauliczny - składana konstrukcja z koszem ratowniczym, składająca sięz jednego sztywnego lub teleskopowo wysuwanego elementu lub kilku takich elementów, lub z mechanizmu nożycowego, ewentualnie z kombinacji tych elementów, z drabiną lub bez drabiny. Urządzenie jest montowane obrotowo na podstawie.

Samochody ratownictwa technicznego - samochody pozarnicze z wyposażeniem umożliwiającym prowadzenie akcji ratowniczych, m.in.: - poszukiwania i ratowania osób, - usuwania skutków wypadków, - awaryjnego odblokowywania wejść, - ratowania zwierząt.

Samochody ratownictwa medycznego - pojazdy samochodowe obsługiwane przez strażaków i przeznaczony do opieki nad pacjentami i transportu pacjentów. Może być wyposażony w inne urządzenia związane ze specyficznymi warunkami działania straży pożarnej.

Samochody sprzętowe ratownictwa chemicznego - samochody pozarnicze wyposażone w środki ochrony indywidualnej i sprzęt do ograniczania szkód w środowisku naturalnym, na przykład takich jak: + niebezpieczeństwo skażenia środowiska, + wypadki z niebezpiecznymi środkami chemicznymi, + niebezpieczeństwo działania substancji radioaktywnych, + niebezpieczeństwo zakażeń biologicznych, + wypompowanie substancji.

Samochody dowodzenia - samochody pożarnicze wyposażone w środki łączności i sprzęt do kierowania akcją.

Samochody do przewozu osób - samochody pożarnicze przystosowane do transportu strażaków i ich osobistego wyposażenia.

Samochody zaopatrzeniowe - samochody pożarnicze przystosowane do przewozu sprzętu lub środków gaśniczych w celu zaopatrywania jednostek będących w akcji.

Inne samochody specjalne - samochody pożarnicze przeznaczone do zadań specjalnych, np.: + do akcji związanych z wypadkami samolotów, + do akcji na wodzie lub pod wodą, + do akcji związanych z wypadkami kolejowymi.


Przykładowe oznaczenia samochodów pożarniczych * samochód ratowniczo - gaśniczy M - 1 - 6 - 800 - 10/2000 - 1

Oznaczenie samochodu ratowniczo - gaśniczego ze zbiornikiem - klasy średniej (M), kategorii miejskiej (1), z sześcioma miejscami dla załogi w kabinie, o pojemności zbiornika na wodę 800 l, z pompą pożarniczą o parametrach 10 bar/2000 l/min, (wyposażenie specjalne) z agregatem prądotwórczym.

* samochód z drabiną mechaniczną M - 1 - 3 - 30/10 - 1 - 1

Oznaczenie drabiny mechanicznej, klasy średniej (M), kategorii miejskiej (1), z trzy osobową kabiną dla załogi, o wysokości podnoszenia 30 m, promieniu wysięgu 10 m, z pompą pożarniczą(1) i (wyposażenie specjalne) koszem (1).

 

Polub nas na Facebooku
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
1,974,490 unikalne wizyty
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2025 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Theme downloaded from ArtCell.ru
Theme Ambient designed by Si Fusion.